۸ بهمن ۱۳۹۰، ۱۵:۵۸
کد خبر: 30784872
T T
۰ نفر

تهران- هنرمندان خوشنويس ايراني موفق شدند جايزه بين المللي خوشنويسي حليه را به مبلغ 123 هزار دلار از آن خود كنند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، جایزه بین المللی خوشنویسی حلیه كه به ابتكار دو گالری 'امروز' تهران و 'آنتیك صنعت' استانبول درگستره جهان اسلام برپاشد، با ارتقای جایزه اش به 230 هزار درحالی به كار خود پایان داد كه خوشنویسان ایرانی 123 هزار دلار را از آن خود كردند.

عصر جمعه هفتم بهمن 90، آیین اختتامیه جایزه بین المللی حلیه با حضور چهره های هنری از جمله غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی،‌ الهی قمشه ای، عنایت الله نظری نوری در خانه هنرمندان برپا شد و خوشنویسان برتر ایرانی این رویداد جوایز خود را دریافت كردند.

'علی شیرازی' دبیر هنری و اجرایی جایزه بین المللی حلیه و مدیر گالری 'امروز' دراین مراسم اعلام كرد: رقم درست و دقیق جایزه حلیه 220 هزار دلار بود كه بنا بر توافق سه هزار دلار به آن افزوده شد .بنابراین از 223 هزار دلار جایزه بین المللی خوشنویسی دركشورهای اسلامی ، مبلغ 123 هزار دلار آن را خوشنویسان ایرانی از آن خود كردند كه در این میان بیشتر از 90 درصد برندگان، هنرمندان شهرستانی هستند.

این هنرمند صاحب سبك و تثبیت شده خط و خوشنویسی ایران گفت:خط و خوشنویسی ریشه در جان ایرانی دارد و از فرهنگ و آیین ایرانی و اعتقادات مذهبی مردمان بزرگ این سرزمین كهن آئینه داری می كند، لذا میراث داری و حفظ و اشاعه این هنر یك وظیفه است.

وی جایزه بین المللی حلیه را یك راهكار برای تقویت جریان خوشنویسی در جهان اسلام ارزیابی نمود و گفت: همین جایزه ها موقعیت برجسته و ممتاز خوشنویسان ایرانی بویژه در زمینه های نستعلیق و شكسته نستعلیق را در جهان اسلام ثابت می كند. نسل نو و جوان خوشنویسی، پشتیبانی قابل اطمینان و اتكا برای نسل پیشكسوت و نخبگان این هنر هستند كه سند این مهم در آثار برآمده از جایزه حلیه به طور كامل پدیدار است.

در ادامه این مراسم 'غلامحسین امیرخانی' چهره ماندگار خوشنویسی ایران نیز جایزه 'حلیه' را ارائه نوین، ایرانی و شیعی از جریان تاریخی حلیه نگاری در جهان اسلام خواند و گفت:كاری كه خوشنویسان ایرانی در حلیه نگاری انجام دادند و حركت فرهنگی آنان برای تغییر فرم و زیبایی شناسی بصری آن بروز دادند را هیچ قدرتی غیر از قدرت هنر نمی توانست انجام دهد.

در پایان این مراسم، برندگان جایزه بین المللی حلیه كه براساس آرای داوران ایرانی و تركیه ای (غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، داود بكتاش و علی توی) انتخاب شده بودند اعلام شد.

جوایز ویژه این جشنواره كه دو جایزه 35 هزار دلاری بود به 'جواد خوران' از ایران و 'احمد فارس' از مصر رسید كه جوایزشان را در تركیه در مراسم ویژه ای نزد رییس جمهور این كشور دریافت خواهند كرد. اما در زمینه خط نستعلیق و شكسته جایزه نخست حلیه به مبلغ 20 هزار دلار به یك هنرمند یزدی، محمود رهبران رسید.

جایزه دوم و 13 هزار دلاری را 'حبیب رمضان پور' از تهران كسب كرد. جایزه سوم و 10 هزاردلاری را نیز 'حمید جعفری' از اصفهان از آن خود كرد.

علی پیران از سیستان، احمد احمدی از اصفهان، محمد امین بی نیاز از سقز، احسان احمدی از مشهد، علی مقارن عسگری از اصفهان، مهدی منصوری از ایلام، سید رسول آقامیری از اصفهان،‌ میرزا احمد قائم مقام از مشهد، مصطفی رضایی از اصفهان، سید علی فخاری از قزوین و امید نمازیان از اصفهان نیز دیگر هنرمندانی بودند كه بخشی از جوایز را تصاحب كردند.

ضمن آنكه از سوی هیات داوران، رامین مراتی و قاسم صمدیان به دلیل ارائه آثار بدیع هریك جایزه های هزار و پانصد دلاری دریافت كردند.

فراهنگ**9173**1588
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ